Per 1 juli 2020 is de psychosociaal hulpverlener/coach wettelijk verplicht om inzage en eventueel een afschrift van een dossier ook digitaal mogelijk te maken voor de cliënt. Deze verplichting is vastgelegd in de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz). Dit wil trouwens niet zeggen dat het verstrekken van een papieren kopie verboden is. Maar als de cliënt graag een digitale kopie ontvangt, dan dient de psychosociaal hulpverlener/coach hieraan gehoor te geven.
Digitale inzage en kopie impliceert dat er sprake is van een digitaal dossier. Het is daarbij niet vereist dat er wordt gewerkt met een speciaal aangekocht programma. Ook het mapje per cliënt op de laptop van een psychosociaal hulpverlener/coach geldt (óók) als een digitaal dossier. De gegevens zijn tenslotte digitaal opgeslagen. Wel dient de therapeut te zorgen – en dit is ook verplicht – voor adequate backups op een veilige locatie anders dan de praktijkruimte c.q. hetzelfde pand.
Een voorwaarde voor digitale inzage van het dossier is dat alle onderdelen van het dossier digitaal beschikbaar dienen te zijn. Is een test bijvoorbeeld schriftelijk afgenomen, dan dient men de afgenomen test te scannen, zodat deze digitaal beschikbaar wordt.
De cliënt heeft er per 1-7-2020 de volgende rechten (bij)gekregen:
Indien je nog niet doet aan digitale dossiervorming raden wij je dringend aan dit wel te doen. Denk, zoals eerder gemeld, na over een goede back-upprocedure en leg deze ook vast. Indien je niet aan het bovenstaande voldoet - en er komt een klacht en onderzoek tegen je bij de Autoriteit Persoonsgegevens - dan heeft de Autoriteit Persoonsgegevens het recht om sancties op te leggen.
Wachtwoord vergeten? |