Krachttraining is goede aanvulling in behandeling depressie


krachttraining vierkant

Krachttraining is een goede aanvulling in behandeling van depressie. Dit blijkt uit een aantal studies dat naast elkaar is gelegd en waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Psychiatry.

Al langer is duidelijk dat sporten positief kan werken bij mensen met een psychische aandoening. Het effect van krachttraining was echter nooit goed gedocumenteerd. De uitkomst van een meta-analyse van 33 onderzoeken met in totaal 1877 deelnemers toont aan dat krachttraining een positief effect heeft op de mentale gezondheid. Krachttraining, zoals gewichtheffen of jezelf opdrukken, maakt je dus niet alleen lichamelijk sterker, maar het reduceert ook angst- en depressieve gevoelens.

Milde vorm van depressie
Krachttraining blijkt het meeste effect te hebben op mensen die aan een milde vorm van een depressie leiden. Het maakt daarbij niet uit of je fysiek sterker wordt en hoe gezond of ongezond je bent wanneer je aan de krachttraining begint. De onderzoekers hebben ook gekeken naar studies die de effecten van krachttraining en conditietraining bij mensen met depressie vergelijken. Beide vormen van sport blijken evenveel effect te hebben.

Krachttraining in behandeling depressie
Voldoende lichaamsbeweging en sport moeten gezien worden als een goede aanvulling in de behandeling van depressie.  Sommige depressies zijn vooralsnog alleen met medicatie behandelbaar. In die gevallen heeft lichaamsbeweging geen effect. Ook is er meer onderzoek nodig naar het effect van verschillende soorten sport en de mogelijkheden van beweging in de behandeling van depressies.


Bron: nedkad.nl/ JAMA Psychiatry


Lees meer >>